Excite

Het belang van een goede warming up

Wanneer je wilt gaan sporten, is het belangrijk dat je eerst je spieren een beetje opwarmt. Door het doen van warming up oefeningen wordt adrenaline aangemaakt, gaat je hartslag omhoog en wordt er meer zuurstof in je bloed opgenomen. Kortom, de stofwisseling gaat een tandje omhoog, waardoor er minder afvalstoffen gevormd worden. Hierdoor neemt het risico op spierpijn en blessures af.

Opbouw van een warming up

Een warming up dient op een goede manier uitgevoerd te worden, anders heeft het opwarmen geen enkele zin. Om te beginnen moet je langzaam opbouwen en de complexere oefeningen voor het laatst bewaren. Complexe oefeningen zijn die waarbij je hartslag een zeer grote 'boost' krijgt, je moet springen (grote impact op je lichaam) en/of je veel vergt van je spieren. Uiteraard kies je voor de warming up voor de oefeningen waarbij de juiste spieren belast worden: het heeft geen zin om je armspieren warm te laten draaien wanneer je vervolgens wilt gaan hardlopen.

Inhoud warming up: afhankelijk van diverse factoren

Bij het maken van een schema voor de warming up dien je rekening te houden met diverse factoren. Sowieso zijn de leeftijd en het trainingsniveau van de sporter van belang: een oudere, niet-getrainde sporter heeft meer kans op blessures en is dan ook gebaat bij een geleidelijker warming up. Ook het moment van de dag is van belang: 's avonds zijn je spieren al enigszins warmgedraaid van alle bewegingen overdag, terwijl een warming up 's morgens vroeg wat rustiger moet beginnen. Verder zijn de weersomstandigheden van invloed op de gevraagde warming up. Sporten in de kou en de regen is intensiever dan sporten in de stralende zon, dus in het eerste geval is een uitgebreide warming up wenselijk.

Algemene en specifieke warming up

Een goede warming up bestaat uit twee onderdelen: het algemene gedeelte en het specifieke. De oefeningen uit het algemene gedeelte zijn niet bedoeld als voorbereiding op een specifieke activiteit, maar bestaan in plaats daarvan uit dingen als een stukje rennen en algehele lichaamsbewegingen. Het specifieke gedeelte van de warming up is afgestemd op de te beoefenen sport of activiteit en bestaat uit oefeningen zoals schaduwboksen, ingooien of bepaalde rek- en strekoefeningen.


Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017