Excite

Valentijnsdag niet echt populair in Nederland

  • © Getty Images
Gisteren was het weer Valentijnsdag, maar ondanks de uitgebreide acties van winkels en bijvoorbeeld radio en televisie, zijn er steeds meer mensen die er niet veel aan doen. Een groot deel van de Nederlanders vindt Valentijnsdag maar een commercieel gedoe en omdat er inmiddels zoveel speciale dagen en feesten zijn, lijken mensen een beetje feestmoe geworden te zijn.

Dat laatste zegt Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed in Utrecht. Vrouwen lijken vaak nog wel de neiging te hebben om hun geliefde met een knipoog te wijzen op de naderende Valentijnsdag, maar veel meer woorden worden er ook niet aan vuil gemaakt.

Uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy, dat jaarlijks uitgevoerd wordt, blijkt dat slechts 21 procent jaarlijks écht iets doet aan Valentijnsdag. Dit jaar deed zeker 64 procent er helemaal niets aan. Vorig jaar lag dat aantal nog op 61 procent. Dit zou voor een groot deel te maken hebben met het feit dat het financieel allemaal wat minder gaat. Daardoor blijven dit soort meer commerciële feesten toch wat achter.

Ook speelt mee dat de functie van Valentijnsdag een beetje verdwenen is. Eerder werd de dag gebruikt om iemand een geheime liefdesboodschap te versturen of iemand ergens anoniem voor te bedanken. Tegenwoordig vertellen mensen het gewoon tegen elkaar als ze verliefd zijn. Daar is geen kaartje meer voor nodig. Het feit dat Valentijnsdag dit jaar samenviel met de eerste dag van carnaval hielp ook niet mee. Daardoor was er nog minder belangstelling voor het feest.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017