Excite

Leef lang en gezond dankzij havermoutpap

  • © Getty Images
Een lang en gezond leven staat bij veel mensen op het verlanglijstje. Maar wat moet je nu daadwerkelijk doen om dat te realiseren? Het blijkt makkelijker te zijn dan gedacht. Een belangrijk onderdeel daarvan is elke dag een kommetje havermoutpap eten.

Dat ontdekten onderzoekers aan de Amerikaanse universiteit Harvard. Zij volgden gedurende 14 jaar meer dan 100.000 mensen en hielden bij wat hun eetgewoonten en gezondheidstoestand was. Hieruit kwam naar voren dat slechts 28 gram havermout per dag - ongeveer een kommetje - eten voldoende is om het risico op hartfalen met maar liefst 9 procent terug te dringen. Daarnaast daalt hierdoor het sterfterisico met 5 procent.

Havermout bestaat uit volwaardige granen en hoewel al langer bekend was dat die erg gezond zijn, is er nu voor het eerst ook onderzoek dat laat zien dat deze pap op de lange termijn een gunstige impact heeft. Ook bruine rijst heeft een zelfde soort effect.

Volgens de onderzoekers zou het een enorme impact hebben als meer mensen overgingen op het eten van volwaardige granen. Hierdoor zouden volgens hen duizenden levens kunnen worden gered. Wie dus als goed voornemen heeft gezonder te eten, kan maar het beste overschakelen op de volwaardige varianten van ontbijt, pasta en rijst.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017