Excite

Hot Yoga goed voor een vitaal lichaam: de voordelen op een rij!

Nederland is in de ban van Hot Yoga! Naast het vertrouwde rondje hardlopen, is deze intensieve vorm van yoga niet meer uit het wekelijkse schema van de zelfbewuste sporter weg te denken. In enkele jaren tijd is Hot Yoga razend populair geworden en overal schieten de Hot Yoga studio’s als paddenstoelen uit de grond.

Minder blessures

Het vergt wat doorzettingsvermogen en je hebt een goede conditie nodig om de de serie oefeningen in een ruimte met een temperatuur variërend van 30 tot 40 graden Celcius vol te kunnen houden, maar het heeft veel voordelen. Het beoefenen van Hot Yoga verbetert namelijk je balans, je spierkracht en het versoepelt je spieren en gewrichten, waardoor ook blessures sneller kunnen herstellen. Bovendien zorgt het voor een strak en vitaal lichaam.

Oorsprong Hot Yoga

Hot Yoga is een combinatie van het Indiase Bikram Yoga en het Engelse Pilates. Waar Bikram Yoga zich vooral focust op kracht, flexibiliteit en ademhaling om zo je lichamelijke en geestelijke weerstand te verhogen, is pilates een systeem van oefeningen om je hele lichaam te stretchen en te versterken voor de verbetering van je balans, spierkracht, flexibiliteit en houding. In Hot Yoga zijn deze twee vormen van bewegen en actief mediteren samengevoegd. Het werd in Amerika als eerste opgepikt door professionele danseres om te herstellen van blessures, maar inmiddels wordt het over de hele wereld beoefend.

Systeem van oefeningen

Het verschilt per yoga studio wat de samenstelling van de oefeningen is en hoeveel verschillende oefeningen er aan bod zullen komen. Zo heb je Hot Yoga in ‘bikram style’, waarbij er een serie van 26 oefeningen in een ruimte van 40 graden wordt aangehouden die twee keer wordt gedaan, maar daarnaast heb je bijvoorbeeld ook ‘Hot Flow’ (30 graden), waarbij er iedere keer naar een basispositie terug wordt gekeerd.

De belangrijkste voordelen van Hot Yoga op een rij

  • -Ontgiften: door het regelmatig zweten worden de afvalstoffen in je lichaam sneller afgevoerd, waardoor er ruimte vrij komt voor de opname van goede stoffen en hydratatie mogelijk is.
  • -Versterkt spierkracht: met de oefeningen gebruik je alle spieren in je lichaam en bouw je spierweefsel op.
  • -Verbeterd immuniteit: hot yoga stimuleert de productie van witte bloedcellen die nodig zijn om infecties in je lichaam tegen te gaan
  • -Gewichtsverlies: door het intense stretchen wordt er meer spierweefsel opgebouwd en meer spieren zorgen ervoor dat er meer vetten verbrand kunnen worden.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017