Excite

Fitness tips voor beginners

Ieder van ons weet dat sporten goed voor je is en zoveel voordelen met zich meebrengt. Maar of we het doen is een andere vraag. Fitness is makkelijk uitvoerbaar, afwisselend en je kunt het zowel thuis als op een sportschool doen. Maar hoe kun je beste beginnen met fitness? Hieronder vind je vier tips die jou wellicht op weg kunnen helpen.

Tip 1: Begin langzaam

Veel mensen bewegen maanden lang niet, maar zodra ze beginnen zijn ze erg gemotiveerd en fanatiek en laten ze zich helemaal gaan in de sportschool. Enthousiast zijn is uiteraard hartstikke goed, maar je lichaam heeft een lange tijd niet zo heftig bewogen, waardoor je alleen maar negatieve uitwerkingen krijgt. Letsel en frustratie zijn twee frequente resultaten als je snel te hard sport. Je belast dan je gewrichten en spieren overmatig. Begin daarom rustig op een uitvoerbaar niveau en bouw het vervolgens na een aantal trainingen zorgvuldig op.

Tip 2: Wees realistisch

Kijk eens goed in je agenda en wees realistisch over hoeveel dagen en tijd je kunt besteden in het fitnessen. Veel te veel mensen beginnen dagelijks volop te sporten en denken dat ze binnen drie weken al hun streefgewricht behalen of een six-pack kunnen krijgen. Dit is helaas niet haalbaar! Begin daarom met twee à drie dagen in een week te fitnessen. En zorg ervoor dat je in de vrije dagen je lichaam de tijd geeft om te rusten.

Tip 3: Fitness schema

Het is makkelijk om te zeggen dat je elke dag gaat sporten, maar je kunt beter een realistische schema hebben. Plan bijvoorbeeld tijdens je favoriete tv-programma om een uurtje vlakbij de televisie te lopen op de loopband. Probeer ook om zoveel mogelijk te variëren, zodat je je niet elke keer gaat vervelen. Zo kun je een keer op de loopband, crosstrainer, hometrainer en de andere keer ga je voor aerobics of pilates. Weet je niet allemaal welke oefeningen het beste bij jou passen? Bespreek het dan eens met een fitnessinstructeur die je een persoonlijk schema kan aanmeten en uitleg geeft over oefeningen en fitnessapparatuur.

Tip 4: Zoek support

Vraag de steun van je vrienden, familie en collega's. Betrek de mensen om je heen bij, zodat ze je in moeilijke tijden kunnen helpen. Een andere optie is om een sportmaatje te vinden om samen mee te fitnessen.

Fitness met plezier

Je hebt de eerste stap gezet in de richting om een gezonder leven te gaan leiden, je lijf in vorm en een betere conditie te krijgen en je verdere ontwikkeling op het gebied van fitness. Als je al de bovenstaande advies in praktijk neemt, ga je in no-time met alle plezier sporten en meer bewegen. Veel succes!


Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017