Excite

Wil je niet opbranden? Doe cooling down oefeningen!

Iedereen kent het wel. Je hebt heerlijk gesport en wilt snel naar huis om met je vrienden nog wat leuks te doen of lekker bij te komen. Maar toch is er iets dat heel belangrijk is om na het sporten en zweten niet te vergeten. Doe voor je eigen bestwil een paar goede cooling down oefeningen!

Waarom is een cooling down zo belangrijk?

Cooling down oefeningen zijn niet meer weg te denken bij sport. Bij zwemmen, hardlopen of hockey bijvoorbeeld wordt er veel belang gehecht aan een cooling down om blessures te voorkomen.

Wanneer je op aan het sporten bent verwijden de bloedvaten om voor de bloedtoevoer naar de verschillende delen van het lichaam te verzorgen. Je hart is dan dus op volle toeren bezig om het bloed daarheen te pompen. Door een slechte verdeling van het bloed in het lichaam kun je duizelig worden en zelfs flauw vallen.

Een cooling down draagt bij aan op geleidelijke wijze je bloedsomloop weer aan je hartslag aan te laten passen. Noodzakelijk dus voor zowel de topsporters onder ons als de recreatieve sporter.

Welke cooling down oefeningen zijn het best?

Sommigen beweren dat je slechts een paar minuten moet uitlopen terwijl anderen je verschillende rek- en strekoefeningen adviseren. Een ding is duidelijk; om jezelf van de beste cooling down te verzekeren kunnen we die het beste per sport apart bekijken.

Een cooling down voor hockeyers

Voor hockeyers is het belangrijk om de kuitspieren goed te rekken en strekken, zowel tijdens de warming up maar ook zeker tijdens de cooling down. Deze oefening kan gemakkelijk uitgevoerd worden door de handen tegen een muur, boom of hek te plaatsen.

Maak met de rechtervoet een stap naar achteren en breng het lichaamsgewicht over naar het rechterbeen. Buig daarbij de rechterknie en houd de linkerknie gestrekt. Duw dan je heup naar voren, terwijl je de linkerhak op de vloer houdt.

Een cooling down voor zwemmers

Na een heftige inspanning in het zwembad is het als cooling down voldoende om vijf minuten rustig baantjes te trekken. De spieren worden zo langzaam van activiteit weer naar rust begeleid.

Cooling down na het hardlopen

Na afloop van de hardlooptraining is het belangrijk om rustig zo een vijf minuten uit te lopen, waardoor je lichaam de kans krijgt zich te herstellen en afvalstoffen weg te voeren. Ook een lauwe douche en een massage van de belaste spieren kunnen een onderdeel vormen van de cooling down. Op deze manier heb je zo veel mogelijk gedaan om blessures te voorkomen!

Hoe lang moet een cooling down duren?

Net als bij een warming up is de duur van de cooling down afhankelijk van verschillende situaties. Bijvoorbeeld hoe lang je hebt gesport en hoe intensief. Over het algemeen is tien minuten voldoende. Het allerbelangrijkste is dat je nooit vergeet om een paar cooling down oefeningen te doen en jezelf er na flink sporten nog even weet toe te zetten.


Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017