Excite

Beginnen met hardlopen in enkele makkelijke stappen

Hardlopen is ontzettend goed voor je hele lijf, je hoofd én het is gratis. Maar hoe begin je met hardlopen? Hoe bouw je je conditie op? Wij hebben een aantal zaken op een rij gezet waar je je op kunt richten. Begin bijvoorbeeld eerst met wandelen. Je hebt voor wandelen een heel andere vorm van conditie nodig dan voor hardlopen, maar het helpt je wel om de bewegingen van het hardlopen te trainen.
    © Getty Images

De eerste kilometers: interval

In het begin klinkt zelfs een kilometer hardlopen waarschijnlijk al ver. Daarom begin je met een soort intervaltraining. Hiervoor kun je online verschillende programma's en schema's vinden. Deze schema's volgen een vast stramien, waarbij je steeds een aantal minuten hardloopt en een aantal minuten wandelt. Op deze manier bouw je conditie op. En voor je het weet, loop je die eerste kilometer!
    © Getty Images

Aan één stuk door

Na verloop van tijd worden de stukken die je achter elkaar rent steeds langer. En je trainingsschema zal al snel aangeven dat je helemaal niet meer hoeft te wandelen. Als je drie keer in de week traint, dan ben je na ongeveer 10 weken in staat om een half uur achter elkaar te rennen. Uiteraard hoeft dit niet direct met een snelheid van 10 kilometer per uur te zijn; het gaat er meer om dat je conditie dit toelaat.
    © Getty Images

Versnellen en verlengen

Als je die 30 minuten eenmaal in de benen hebt, dan is het een kwestie van verlengen en versnellen. De meeste schema's bieden je daarom afwisselende trainingen van 30, 35 of 40 minuten. Dankzij die afwisseling lukt het je om - met name tijdens de trainingen van 30 minuten - steeds harder te leren lopen. Als je eenmaal op een tempo zit dat bij je past, is het een kwestie van de afstand verlengen. Blijf uiteraard goed drinken (eventueel ook tijdens de training, als het gaat om een lange training) en ga nooit met een lege maag op pad!
    © Getty Images

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017